En konkurrentanalyse, som kan bruges, hvis du vil være forhandler af pillefyr

pillefyrNår du har besluttet dig for, at du hellere vil være forhandler end producent af pillefyr, så er dine konkurrenter andre virksomheder, der også sælger pillefyr. Disse virksomheder kan i nogle tilfælde også selv producere pillefyr, men denne del af deres virksomheds gøren og laden, kan du egentlig vælge at se bort fra, da den ikke har den store indflydelse på den måde, som du vil komme til at drive forretning på. Mange af dine konkurrenter vil sandsynligvis udelukkende sælge pillefyr, og altså ikke også producere dem. De parametre, som du skal gå ind og kigge på, når du i dette henseende analyserer markedet, er så elementer såsom tilgængelighed, pris, kvalitet og service.

Du kan lave et skema, der viser styrker og svagheder hos andre forhandlere af pillefyr

I forhold til de dimensioner, som er vigtige at kigge på, og som altså i ovenstående stykke tekst er identificeret som værende tilgængelighed, pris, kvalitet og service, der gælder det om at finde ud af, hvor dine konkurrenter er svage, og hvor de er stærke. Når du har denne viden på plads, kan du begynde at overveje, hvor du selv kan træde ind på markedet, og om du kan hamle op med de andre virksomheder. Du skal kunne se dig selv være dygtigere til nogle ting, end dine konkurrenter, hvis det skal kunne give mening for dig, at melde dig på banen som forhandler af pillefyr. Du skal altså være en reel trussel for de andre virksomheder, for at du for alvor kan sætte dit aftryk på markedet. Og sådan er det bare. Hvis dette ikke er muligt for dig, så skal du hellere overveje, som du kan bruge dine kompetencer bedre et andet sted, hvad du så måske vil kunne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *