Vælg en side

Tips mod ondt i ryggen

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne artikel får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne slippe udenom ondt i ryggen. Denne artikel er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Råd mod rygsmerter

De følgende forslag kan nogle gange hjælpe ved smerter:

  • Brug din krop aktivt når du har fri
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (det kan du finde mere info om her i den store guide til hæve sænkeborde)
  • Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  • Styrk din mave – det kan også forebygge mod hård mave
  • Træn din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du finde yderligere om her hos HK
  • Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  • Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem du kan finde på her på billig-kontorstol.dk

En stiv ryg – så pas på

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Så det er et vink med en vognstang, hvis du begynder at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver ovenstående øvelser. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Man kan ikke være for sikker når det kommer til ens helbred! De har en uddannelse og erfaring i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: