SEO er den engelske forkortelse for det vi på dansk kalder søgemaskineoptimering. Et interessant koncept, hvis du spørger mig. Det handler, som ordet i sin natur lægger op til, om at optimere et eller andet i forhold til en søgemaskine eller flere søgemaskiner. Dette et eller andet som ved hjælp af SEO skal optimeres er et stykke tekst eller en hjemmeside, og den søgemaskine man arbejder for at optimere objektet på er en søgemaskine på internettet, det store vide spind, som jeg ynder at kalde det, dette være sig google eller en af de andre søgemaskiner, der her er at finde.
Det er et stort spil, men tager del i, når man vælger at det ene eller det andet, man har skrevet, skal optimeres på søgemaskinerne. Det er et spil der kæmpes mod mange i et regelsæt, hvor den stærkeste, eller den mest vedholdende, vinder. Det er i sagens natur nemt nok at søgemaskineoptimere en hjemmeside. Sagen er bare den, at det er et vildt krævende projekt at skulle udføre.
Der ligger altså meget arbejde bag søgemaskineoptimering, så mængden af energi, som man vil være villig til at investere, skal være stor, for at man vil få noget ud af at gå ind i SEO. Mange timers arbejde ændrer ikke noget for en hjemmeside, det kan rigtig, rigtig mange timers arbejde derimod gøre. Når man arbejder med SEO kan man enten vælge selv at gøre noget ud af det, eller man kan outsource dette job, så at sige, altså overlade det til en virksomhed, som arbejder med SEO, at klare ærterne.
Alt i alt er SEO en kunstart eller et håndværk, alt efter hvilket perspektiv man lige ser det fra, som er godt at kunne, hvis man serverer et stykke tekst med det formål, at det skal blive læst.