Inden for løbesko findes der generelt to muligheder: Forfodsløbesko (også kaldet barfodsløbesko) og almindelige løbesko.

løbeskoAlmindelige løbesko er fx fra mærker som Adidas, Nike og Asics. Disse har med en god sål og affjedring på hælen præget løbere i mange år efterhånden. Det er sikkert også sådanne løbesko, du er vant til selv at løbe rundt med.

Den anden type af løbesko er barfodsløbesko. Dette er løbesko, hvor du løber på spidsen af foden ligesom hvis du sprinter. Der er nemlig ingen affjedring i, så støder du ned i jorden med hælen først, forplanter dette stød sig i hele kroppen – det er ikke behageligt.

Undgå problemer med knæet

Formålet med at løbe med forfodsløbesko er at undgå dette stød overhovedet – man rammer med spidsen af foden ned, som når man sprinter. Har du problemer med din kæbe eller dine knæ, når du løber, kan det betale sig at skifte over til forfodsløbesko i stedet for. Dine problemer vil nemlig ofte være afledt af, at du for dette stød forplantet direkte op igennem foden og til knæet eller kæben.

Og så koster forfodsløbesko endda mindre end de almindelige af slagsen. Alle vinder med andre ord.

Anbefalede artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.